Is honing anders dan suiker?

Steeds vaker komen er suikervrije challenges voorbij en plaatjes met suikervrije taarten en bonbons.
De eerste keer dat ik dit zag dacht ik wow, ik ben nieuwsgierig.
Zitten er zoetstoffen in? Want dat is iets wat ik niemand aanraad om te gebruiken. Het liefst zelfs geen Stevia (hoewel dat toch de meest natuurlijke vorm van een intensieve zoetstof is).

Intensieve zoetstoffen houden je lichaam gewend aan zoetigheid en foppen je hersenen waardoor de insuline aanmaak wordt aanwakkert. Dan maar liever het echte spul! Suiker (sacharose en bestaat uit een glucose en een fructose molecuul), dan weet je gewoon dat het slecht is voor je gewicht maar je lijf kan er wel op een natuurlijke manier op reageren.

De suikervrije gerechten zonder zoetstoffen blijken niet gemaakt te zijn met tafelsuiker maar me vervangers ervan. Denk aan agavesiroop, rijstsiroop, honing, ahornsiroop of gedroogd fruit zoals dadels of vijgen.
Bakken of zoeten met dadels en vijgen vind ik mooi. Je gebruikt de hele vrucht (ook al is hij gedroogd) dus krijgt ook de vezels, vitaminen en mineralen binnen die deze vruchten bevatten. En juist door die vezels is de vertering minder snel en worden de fruitsuikers minder snel in het bloed opgenomen waardoor de bloedsuikerspiegel minder snelt stijgt. Helemaal in vergelijking met tafelsuiker.

Maar hoe zit het dan met honing?

Honing is een natuurproduct. Maar bestaat ook uit snelle enkelvoudige suikers zoals fructose en glucose.
Helaas is honing niet altijd een echt natuurproduct. Het gebruik van bestrijdingsmiddelen (om bijvoorbeeld de bijen te beschermen tegen mijten) kan ook in de honing terecht komen.
Sommige bijenvolken halen hun nectar niet meer alleen uit bloemen maar worden bijgevoerd met suikerwater of kunstmatige zoetstoffen.
Een honingsoort kan soms wel 70% onnatuurlijke suikers bevatten en daardoor veel minder mineralen, enzymen, vitamines en antioxidanten.

Maar natuurlijke rauwe honing bestaat voor 85% uit fructose en glucose en verder stoffen al eiwitten, aminozuren, enzymen, vitaminen, mineralen.
Rauwe honing heeft ook meer medicinale eigenschappen.
Zo worden er steeds vaker honingpleisters gebruikt om geïnfecteerde wonden te behandelen. Want honing heeft een antibacteriële werking en vermindert littekenweefsel.

Er is zelf een onderzoek dat aangeeft dat honing het risico op hart- en vaatziekten verlaagt.

Maar honing is nog steeds een snelle suiker, net zoals tafelsuiker, en de bloedsuikerspiegel snel doet stijgen. Ook is bekend dat fructose voor spier- en leververvetting kan zorgen.
Maar veel studies laten zien dat er zeker wel gezondheidsverbeteringen zijn wanneer er honing gebruikt wordt in plaats van suiker.

Hoe kan dat dan?

De meeste gezondheidsverbeteringen zie je met onbewerkte natuurlijke honing omdat het:

  • bioactieve bestanddelen bevat zoals antioxidanten en fytonutriënten.
  • anti-ontstekende (anti-inflammatoire) eigenschappen bevat
  • antioxidanten heeft die hart- en vaten beschermt
  • een positief effect kan hebben op darmflora

Dus…

Maar feit blijft; Honing is zoet. Zoetigheid is niet goed voor de bloedsuikerspiegel en het gewicht. 
Wil je afvallen, dan is het vervangen van suiker door honing geen verschil.
Maar kan je niet zonder suikers, koekjes, taartjes, zoet beleg enz.?
Dan is het gebruik van echte natuurlijke rauwe honing veel beter dan suiker.

Heb jij wel eens een suikervrije maand genomen?
En hoe was dat?