Bij een gezonde levensstijl hoort, naast gezonde voeding en gewicht, ook beweging.

De vitaliteitsnorm is 30 minuten matig intensief bewegen  per dag of zoals in omliggende landen wordt gehanteerd: 10.000 stappen gemiddeld per dag.
Dit halen veel van ons nog niet.
Daarbij komt het feit dat de meeste onder ons geen idee hebben hoeveel stappen per dag ze doen of  wel matig intensieve bewegen.

En dan zijn er natuurlijk de excuses of redenen dat men niet genoeg beweegt/sport. Zoals: “geen tijd, ben al zo druk” en “ik ga niet graag naar de sportschool”.

Is het eigenlijk ingewikkeld om er wel een actieve levensstijl op na te houden?
Het antwoord hierop is: Nee!

Daarvoor heeft Stichting Passo de Passo Challenge ontwikkeld. Een spel en uitdaging voor iedereen, jong oud, sportief en minder sportief. Het is laagdrempelig en vergt geen extra tijd en is bovenal leuk. Sinds 2012 zijn er al diverse organisatie en gemeentes die deze Passo Challenge inzetten. Met veel succes. Dit succes lag er vooral in dat iedereen enthousiast eindigde en het spel als erg leuk en motiverend had ervaren.

Maar wat is Passo Challenge?
Passo betekent stap. Stappen, lopen, wandelen is de meest laagdrempelige vorm van bewegen. En een heel effectieve vorm van bewegen: een goede wandeling heeft wellicht de grootste effect op de gezondheid en vitaliteit. Er is vrijwel geen kans op blessures en voor iedereen bereikbaar.
De Passo Challenge daagt je uit om dagelijks voldoende te bewegen: 10.000 stappen gemiddeld per dag, de minimale norm voor een actieve leefstijl. Dit wordt verpakt in een motiverend doel: loop in 4 of 12 weken virtueel naar Parijs of Berlijn, of maak een eigen route.

Alle beweging telt mee, de hele dag door. Dus ook fietsen, tuinieren, sporten, dansen, kortom alles waar beweging in zit. De stappen tellen we met een stappenteller, de andere activiteiten (die de stappenteller niet telt) met een omrekentool.
Iedere minuut actief zijn betekent dus extra stappen. Zo leer wat de beweegactiviteiten die jij leuk vindt op kunnen leveren. Door bewust bezig te zijn met de Challenge krijg je inzicht in je dagelijkse beweging en wat je er eventueel nog moet doen om aan je doel van 10.000 stappen te komen.

En je zult zien dat je met enkele kleine aanpassingen in je dagelijkse routine ook een actieve levensstijl kunt realiseren! Zonder dat het extra tijd kost of dat je meteen naar de sportschool moet.

Hoe gaat het praktisch?

  • Je meldt je aan voor deelname en krijgt een inlog.
  • Met deze inlog kun je terecht op je dashboard waar je je stappen van de stappenteller kunt invoeren en andere activiteiten (anders dan wandelen) kunt omrekenen naar stappen.
  • Op je dashboard kun je zien waar je bent op weg naar Parijs en waar je teamleden en de andere teams zijn. Loop je op schema, loop je achter, welke team gaat voorop etc. Dit kun je allemaal zien op je dashboard.
  • Natuurlijk zijn er verschillende mijlpalen op de route naar Parijs.
  • Iedere keer dat je zo’n mijlpaal bereikt krijg je een felicitatie mailtje.
  • Uiteindelijk haal je Parijs in 4 of 12 weken als je gemiddeld elke dag 10.000 stappen doet.

Leuk? doe mee en ga de uitdaging aan!