Een banaan ….. Nee daar wordt je dik van!

Mensen die veel bezig zijn met afvallen, denken dat bananen uit den boze zijn. Want hij zou te veel kcal bevatten.
Maar bananen hebben heel veel goede eigenschappen.
Hij is gezond, heel goed te eten als verantwoord tussendoortje en heel goed te gebruiken in gerechten.

Waarom  gezond?

  • Bananen bevatten veel kalium.
    Kalium is de tegenhanger van natrium en helpt met het reguleren en soms zelf dalen van je bloeddruk.
  • Natuurlijke suikers in de banaan.
    Daarom kan je hem goed gebruiken om een gerecht zoet te maken..
    De hoeveelheid suikers hangt af van de kleur c.q. rijpheid van de banaan. Een rijpe banaan heeft meer snelle suikers dan een groen banaan.
  • Vitamine B6
    B6 is een vitamine die belangrijk is voor o.a. de samenwerking tussen zenuwen en spieren.
  • Tryptofaan in een banaan
    In banaan zit een aminozuur (tryptofaan) die de aanmaak van serotine bevordert. Wat een kalmerende werking heeft en je beter (blijer) doet voelen. Tryptofaan helpt ook bij het inslapen. Mensen die slecht inslapen kunnen het beste een banaan toevoegen in hun dieet.
  • Banaan en diarree
    De oplosbare vezel in de banaan (pectine) kan helpen je stoelgang te verbeteren bij diarree. Maar het is niet zo dat een banaan verstoppend werkt. Nee! Dat is een fabeltje.

En NEE…..je wordt niet dik van een banaan.
Het klopt wel dat een banaan meer kcal heeft dan veel ander fruit. Maar heb jij wel eens iemand dik zien worden van alleen bananen eten? Nee, het gaat erom wat je verder nog eet.
Je kunt gerust elke dag een banaan eten.